Khamis, 17 Februari 2011

sekali aku teringatla pulakkk...

aku dulu-dulu..

masa sekolah tadika-
1.  pepagi abah aku anta gi sekolah..ade sekali tu aku rase kasut yang aku pakai tu ketat sangat..siap aku cakap ngan abah aku..."nanti beli kasut sekolah lain ye..kasut orang ni dah ketatla"..abah aku pun iyekan jela..sampai kt skolah, aku buka kasut n susun kat rak.....tetiba sekor katak kelua dari kasut aku...ooo..patutla kasut aku jadik ketat..terus jadi geli geleman okeh..
2.  kat sekolah tadika aku dulu ade budak jahat..name dia norhajah..dia memang suka usik budak2 lain..selalu aku xnak gi sekolah pasal mulut dia suka ejek2 aku..aku benci dia taawww...
3.  belakang sekolah aku ade masjid..kt masjid tu kan org simpan keranda..bebudak skolah aku suka buat cite dongeng kononnya nampak keranda terbangla..ade yang kene penampo dengan kerandala...macam2 cite dongeng zaman kanak2...ntah hape2 je kan..
4.  ade 1 hari tu aku tengah belaja aku nampak orang ramai pikul benda panjang..tengok lagi jauh nampak macam orang bawak kain baju yg disangkut pakai hanger...tapi bila dekat sekalinya orang tengah bawak jenazah daaa nak dikebumikan...terus gigil kepala lutut..
5.  1 hari dibulan pose tu aku dengan bespren aku mase tu...si ijah ni..kitaorg same2 puase..tapi ntah mcm mane kitaorg ble lupa plak yg aritu pose...kitaorg pn gi panjat pokok jambu batu belakang uma cik ani sebelah uma ijah..sambil makan jambu sampai kenyang ngko..tetiba ade suare tegur kitaorg...oi!!korang xpose ke???gulp!!!!!

mase skolah rendah-
1.  aku mesti nangis kalo kene gi sekolah..ntahla nape aku xsuka sekolah...sampai ade 1 hari tu beria sangat aku nangis sambil jalan nak masuk kelas..bila aku masuk je kelas aku tengok seme orang pelik tengok aku..muka diaorg pn seme pelik2 tak bape familiar...rupenye aku salah masuk kelas.aku termasuk kelas sebelah..tula..sape suh nangis..kan dah termalu..
2.  mase darjah 3 ade sorang budak kelas aku ni kampung dia kat singapore...jadi suka sangatla kirim gam ke pensil ke kat dia suh beli kalo dia balik kampung..kononnye murahla kat sana..padahal ikut dollar singapore memangla murah...cube ko kalikan dengan duit malaysia...ntah hape2 je kan...budak kecik memangla tongong xreti kira duit mase tu..haha
3.  mase darjah 4 aku suka main lastik2 pakai pembaris..dia punya peluru pakai pemadam yang ko potong dadu..buat halus2 gitu supaya dapat banyak..ade sekali tu aku terlastik muka cikgu aku yang tengah mengajar kt depan..cikgu aku siap tanya sape lastik ni...aku punya muka toksah cakapla ngko...toreh pn xkelua darah..pucat lesi sebab takut..nasib baik cikgu aku marah sikit je..
4.  cikgu aku mase darjah 3 nama dia cikgu Lee Romzi...selalu kutuk2 nama cikgu jadik lee cooper...xbaik kan..kan..kan..
5.  dulu aku selalu dapat markah tinggi mase ujian..pastu cikgu selalu belanja aku mkn kat kantin..tapi aku ni kan pemalu..bila cikgu suh amik je makanan ape yg aku nak, mesti aku amik kopok leko 2 batang je...huhuhu..sungguh pemalu aku kan..

mase sekolah menengah-
1.  bespren aku mase skolah menengah yana, saba dengan lela..selalu gi sekolah sama2 naik moto...merempit pepagi buta...prengggg....maklumla..orang felda..
2.  tiap kali besday kami...mesti kitaorg selebret bako ikan amik kt kolam yana sebab bapak yana ni tokey kolam memancing ikan...ooo...how i miss dat time..
3.  tetiap pagi sebelum tiba sekolah, kitaorg mesti gi rembat rambutan dulu...ntah hape2 jer...
4.  aku kat sekolah dulu pengawas yang berjaya..dari form 1 sampai form 5....aku memang paling digemari dikalangan budak2 laki sebabnye...bila time spot check aku mesti dapat tau dulu pastu aku hebahkan pade budak2 laki ni...hahaha..jahat x aku...aku siap tolong sorokkan lagi tali pinggang kepala beso bak kepala keretapi diaorg ni.bukan setakat tali pinggang...segala macam benda larangan yang xboleh dibawa ke skolah pn seme aku tolong sorokkan..lihat...betapa baiknye aku kan...
5.  ade skali tu name aku kene panggil..rupenye ade sorang cikgu ni pegi report kat cikgu penasihat pengawas kate aku meniru mase exam...tu yg aku memang geram sampai sekarang....tolong sikit ye cikgu...memang aku xpenah meniru pun..diaorg yg tiru aku adela...bab lain memang aku jahat tapi bab meniru tu memang aku takle terima ye..sebab aku xbuat..
6.  aku penah minat kt sorang budak ni..takdela ensem sangat itam je aku tengok tapi nape ntah aku ble minat...sombong gile ngko budak ni..bajet ensem sangat leteww...padahal saling xtumpah macam hero tamil...aku punyela geram sebab dia ni eksen sangat aku siap semadikan nama dia kt dinding sekolah...aku tulis mcm2la kutuk budak ni...budak ni lak dpt tau aku kutuk dia terus dia repot kt ustad...ustad tu siap datang cari aku...aku ni punyela takut yela orang dah buat salah kan siap nyorok bawah meja cikgu..rupenye ustad tu panggil aku sebab nak suruh anta buku kat bilik guru..
7.  mase form 3 ade sorang budak kelas aku..dia ni kitaorg panggil ratu...xtau kenape dah bebudak lain panggil dia camtu aku pn kut jela....dia selalu jadi bahan kutukan kami sebab dia mcm jongos sikitla n mcm slow sikit...mase tu dah 3 4 harila dia xdtg sekolah sampai kitaorg dapat berita yang dia meninggal sebab kene gigit lipan...mase tu budak kelas aku seme menangis sebab teringat yang kitaorg suka sangat kutuk dia termasukla aku...Allahyarham Rohana...semoga rohmu ditempatkan dikalangan orang beriman...

1 ulasan: