Rabu, 22 Jun 2011

Hepi Besday Put!!

17 June 2011

Haritu besday Putri Raudhah..tapi dek kebizian melampau omak eh maka tak sempat menghapdet entry utk anakanda tersayang busyuk intan payung gunung berapi..dah masuk duo tahun anak omak ni ha...dah bosa ekau ni jang oi..omak salah la!  Bukan jang tapi anak daro..

Meh nak teringat jugak.

Tenenenengeeeeenngegeggnnnnengengengeng....(lagu teringat)

Seminggu sebelum tarikh di atas tu aku dah bleeding sikit2..Bergegas pegi hospital n doktor check bukaan baru 2cm.  Oleh sebab takde rase sakit maka doktor suruh aku balik lagipun sebab umah aku dekat dengan spital..tak macam mase bersalinkan kakak dulu..gile jauh umah aku..Doktor kate kalau dh rase sakit baru datang semula..

Aku pn tunggu kesakitan datang menjelma..

Sehari...takde

Dua hari...takde..

Tiga hari...pun takde juga...
Hari-hari aku ckp dgn baby...cepatla kelua dik, mama dh penat bawak adik ni..duduk salah, baring tak kena, tido tak lena, makan gile banyak macam makan untuk 10 orang!  Tapi dia tatap takmo kelua..

Mase pregnant bape bulan ntah, mak dah lupe! hari-hari mau mekdi maa!

Aku ade dapat petua untuk cepat n senang melahirkan daripada sorang ketua jurujerawat ni..tapi ntahla. takde masa nak praktikkan pun.sampailah 16hb tu tetiba aku rase nak sangat praktikkan ape yg jurujerawat tu ajar kt aku..

Rupenye berguna ya amat la petua dia..(sape nak tau petua ni sila email aku ye)

Aku bangun tido pada pagi 17 hb tu perut aku memulas-mulas dia punye sakit. Aku rase mamang aku dh nak beranak kot maka aku pn bersiap n anta kakak pegi nursery n terus berkejar gi hospital..Mase tu pukul 8.50am, doktor yang in-charge aku pn klinik dia tak buka lagi..pukul 9 baru buka..Wak rapi ajak aku breakfast dulu kt cafe tingkat bawah tapi korang bajet orang tgh sakit gile nak beranak ade selera ke nak mkn??  Takut takde tenaga punye pasal aku minumla secawan milo.  Ehh wak rapi ngko tu dia punye selera takde kesian punye..siap sebat nasi lemakla, roti bakar la ape ntah lagi padahal membe depan dia ni mcm nak tertonggeng tahan sakit.  Aku rase mcm nk guling2 kt situ jugak.

Aku sempat call mak aku bgtau aku dh rase sakit nak bersalin so that mak aku blehla bersiap gerak terus ke Melaka kan.

Siap breakfast kul 9.15am camtu terus gi klinik doktor chia n inform yang aku dah sakit gile babas.  Staff dia amik wheelcha terus tolak aku straight ke labour room.  Nurse check bukaan dah 6cm siap dia bajet2 aku bersalin petang kepala otak dia pukul 10.50 aku dah gile babeng punye tak tahan sakit jerit-jerit panggil doktor sebab aku tak sabar nak meneran.  Doktor sampai n gunting sikit bagi jalan aku teran sekali maka keluar budak neh tepat jam 11 pagi..

Beberapa minit selepas dilahirkan..bibir merah tu..Awwww!
Sehari selepas tu..dah lain sikit muka kan.
 Mase dilahirkan berat dia 3.23kg. Aku dah tau yang aku akan dapar baby girl sebab awal-awal dah scan.  Frust juge sebab aku nak baby boy supaya dapat sepasang jadi takyahla aku beranak banyak kali kan..tapi nak buat camne itu semua kan Allah punye tugas.  Maka aku terima dengan redha asalkan anak aku sihat dan sempurna aku dah cukup bersyukur.  Aku call mak bagitau yang aku dah bersalin n baby tengah breastfeed ni. Mak aku punyela terkejut.  Cepatnye, kate dia.  Mase tu mak aku tgh on the way nak ke Melaka.  Terima kasih daun keladi buat doktor yang menyambut kelahiran kedua-dua anak aku iaitu Dr Chia Kewi Seng at Hospital Pantai Ayer Keroh.  Aku senang menggunakan khidmat dia w/pun ade doktor perempuan kt hospital pantai tu tapi sebab pengalaman dia buatkan aku terus-terusan gunakan khidmat dia.  Kebanyakan doktor lain masih baru kat situ.  Terima kasih juga buat doktor paediatrician iaitu Doktor Lee Choong Ming.  Dua-dua anak aku pn aku pakai dia ni gak.  Senang cite kan.

Dah 4 hari kat uma pn kitaorg masih blur tak tau nak letak nama ape, aku bagi nama sekian sekian wak rapi ko tak setuju, wak rapi bagi nama sekian sekian aku plak kate gile tak sedap nama tu.  Mak aku plak dah bising suh bagila nama cepat senang nak panggil.  Decide punye decide maka terciptala nama Nur Putri Raudhah binti Mohamad Rafie..

budak motak dengan kakak dia.

Mase cukur jambul..ntah pape dak adik ni, orang cukur jambul dia sikit pn nak melalak..pang nak?....abaikan keburukan muka aku tu..mcm bontot kuali aku nengok..Malu!

Makcik-makcik semangat mendendangkan lagu Pelesit Kota nyanyian asal Search.
mata bulat, muka bulat, pipi pun bulat.
Raya tahun lepas..muka boyish ade hati nak pakai baju kurung!
Last year punye besday celebration..cube tengok putri raudhah tgh buat ape? nak buli orang je keje dia.
Sampai senget2 sepit dak adik ni ha..
Abah aku tgh tangkap dak adik sebab dia asyik merayau je. dah mcm tangkap anak ayam plak atok ni.

Hari sabtu haritu ade buat besday party budak 2 ni.  Celebrate kt uma n panggil teman tapi mesra terdekat je.  Tapi gambar tarak sebab lupe nak copy dari photographer n photographer plak dah balik jb..

Sekian saja coretan makcik utk kali ini.  Harap tuan-tuan terhibur!  Podah!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan