Khamis, 4 Ogos 2011

Puasa Dulu-dulu

Dulu...
Mase zaman aku tak berapa nak empuk la kan..
Aku stat belajar puase mase umur aku 6 tahun.  Aku ingat lagi 1st day aku puasa.  Balik sekolah tadika je aku dengan geng sepermainan aku si ijah tu bergegas panjat pokok jambu batu.  Masa atas pokok tu kitaorang makan kenyang-kenyang gila tetiba ade suare sumbang jerit kat kitaorang......Woi! Korang tak puase ke? Gulp....telan ailio...lupe da...tapi mak aku kata kalau lupe puase kita tak batal.  Masalahnye kelupaan aku tu dah membuatkan perut aku kenyang makan buah jambu.

Macam ni la rupe aku lepas kekenyangan makan buah jambu tu sebelum aku dengar suara ajaib tu.

Dulu...
Baru sehari puase kan, geng-geng abang aku termasuk aku dah sibuk cari buluh nak buat meriam.  Tak jumpa buluh kitaorang pakai tin je buat meriam katak.  Kabait rembat abah aku punye.  Bila dah kantoi rembat kabait abah kitaorang collect duit beli kabait.  Lepas buka puase je kitaorang roger2 tunggu kat belakang uma aku nak letupkan meriam.  Bes gila time tu.  Semangat raya dah tersemat dalam diri walaupun baru sehari puase.

Dulu...
Tak mampu nak beli bunga api tau tapi sebab hati dah meluap-luap nak main jugak jadi aku amik berus periuk mak aku dan bakar lepas tu pusing laju-laju nanti jadila macam bunga api.  Bangun pagi esoknya tangan tak boleh angkat sebab sakit.  Tulah, sape suruh hayun berus periuk.  Tapi ade geng yang lagi handal dia ikat berus periuk kat rim basikal pastu kayuh laju-laju.  Dasat tak dasatnye.  Budak sekarang ade lagi ke main camtu??

Ni nama dia bunga api kucing.  Sekali sekala je ble main ni sebab mahal.  Sebungkus lima posen.  Lima posen pun mahal ke?


Dulu...
Lagi dua minggu nak raya aku dengan adik beradik aku dah sibuk lap tingkap.  Tingkap plak jenis yang cermin bertingkat-tingkat.  Banyak plak tu.  Tapi semangat raya punya pasal kitaorang buat juga.  Pastu abah aku tiap-tiap tahun mesti cat semula kerusi yang ade kusyen tu.  Nak beli baru tak mampu kan.  Sedih-sedih bila ingat balik.  Tapi seronok sebab aura raya dah rasa kan.

Dulu...
Tiap-tiap petang mesti mak aku bagi tugas hantar juadah berbuka kat jiran.  Kira kitaorang bertukar-tukar juadah la.  Bila sampai waktu berbuka meja dah penuh dgn juadah pemberian jiran.  Mane ade beli kat bazar ramadhan semua tu.  Kalau beli pun sekali-sekala je.  Sekarang rasanye macam dah takde agenda bertukar-tukar juadah tu kan.

Meja penuh camni time berbuka.
Dulu...
Lepas sahur je aku mesti pasang tape lagu raya.  Pasang plak slow gile stok cuping telinga aku sorang je boleh dengar sebab takut mak aku marah.  Ye la, baru sehari puase wei dah sibuk nak raya.

Dulu...
Bila abah aku kata nak keluar gi Segamat shopping baju dengan kasut raya kitaorang adik beradik punyala heaven.  Tapi part cari kasut raya untuk abang dengan adik akula yang paling tak bes.  Dorang ni cerewet.  Kedai ni tak bes, kedai ni tak cantik.  Oi...orang ni puase tau tak!  Mana larat nak jalan beria-ria cari kasut raya korang.  Ade sekali tu mase tu adik aku kecik lagi.  5 ke 6 tahun umur dia.  Aku siap pengaruh dia suh beli kasut raya warne purple kat 1 kedai ni.  Berkilat kasut dia.  Lepas termakan hasutan hebat dari aku, dia pun setujula beli kasut tu.  Tiap-tiap hari dia pakai wei.  Punyala kemaruk.  Tup-tup sampai time nak raya dia taknak pakai kasut tu sebab malu warna dia yang memancar tu.  Haha...sampai sekarang aku ingat lagi camne rupa kasut tu.

Kasut dia lebih kurang camni tapi warne purple.

Dulu...
Lagi 2 3 hari nak raya mesti mak bawak aku dengan kakak aku gi saloon.  Tujuannya nak kerintingkan rambut kitaorang.  Yang paling tak tahan tu kerinting depan je.  Dah macam rupe Zaiton Sameon dah aku mase tu.  Aku rase kalau laki aku tengok aku mase tu mesti dia tanak kawin dengan aku.

Aku pun tak paham nape mak aku suka kerintingkan rambut kitaorang tiap kali nak raya.
Sekarang ni bila dah tua-tua macam ni, aku rasa rindu nak rewind balik zaman dulu.  Tapi part kerinting rambut tu aku tanak rewind.  Macam mimpi ngeri wei.  Kalau nak kerinting pun aku nak curl ala-ala dia ni


Boleh? ke boleh blah?

1 ulasan:

  1. rambut kembang ala rosmah najib la baru setaail

    BalasPadam